Köret dilemma…

Jó magyar szokás szerint a köret nálunk szinte csak sült vagy tört krumpliból, rizsből és tésztából áll.

Mivel a paleolit táplálkozásban egyiket sem fogyasztjuk, rögtön jön a kérdés, de akkor mit együnk köret helyett?

Sokan azt hiszik, hogy mi csak párolt zöldségeket eszünk mindenhez, de ehhez képest köretek tárháza nyílik meg, amint belevágsz a paleo diétába.

Persze sokféle köret van, de most leírom Neked az én TOP 5. köretemet.

Akkor vegyük sorra őket:

1 helyezett

Első helyen említeném a kedvenc köretemet, a sült zellert. Megtisztítva és hasábokra vágva forró paleolajon vagy sertészsírban aranybarnára sütve tökéletes „sült krumpli” lesz belőle. Még azok is szeretni fogják, akik egyébként utálják a zeller erőteljes ízét, mert a sütés során szinte teljesen eltűnik az aromája.

2. helyezett

Második helyre tenném a salátákat. Uborkasaláta, paradicsomsaláta, paprikasaláta, cékla saláta, francia saláta, káposztasaláta, ecetes jégsaláta, karfiol saláta, brokkoli saláta… Rengetegféle salátát tudsz készíteni akár olívaolajos akár házi majonézes öntettel. Szinte nem lehet rájuk unni.

3. helyezett

Gyümölcssaláta vagy kompót. Mindenféle gyümölcsből készíthetsz salátát egy kis mézzel, citromlével megbolondítva, vagy kevés eritrittel, citromkarikával kompótkén megfőzve. Nagyon finom pl. a párolt alma egy kevés fahéjjal megszórva. Nyáron tehetsz el cukormentesen vagy paleo édesítővel őszibarackot, meggyet, cseresznyét stb. Télen pedig fagyasztott gyümölcsből is készíthetsz kompótot.

4. helyezett

Sült zöldségekből is remek köreteket készíthetsz. Az én kedvencem a zöldség fasírt, de mindenféle zöldségből készíthetsz tócsnit. Répát vághatsz zsülienre és olívaolajon ropogósra párolhatod. Zellerből vagy karfiolból készíthetsz pürét, ami nagyon hasonló a krumpli püréhez. Vegyesen párolhatsz zöldségeket, ezeket akár meg is bolondíthatod valamilyen fűszerrel.

5. helyezett

Paleo nokedli. Könnyen tudsz készíteni gesztenye és lenmaglisztből paleo galuskát. Kellemes íze nagyon hasonlít a hagyományos galuskához, így remekül passzol bármilyen pörkölt mellé.

Paleo galuska recept

Hozzávalók:

15 dkg gesztenyeliszt
10 dkg lenmagliszt
3 tojás
ízlés szerint só és víz

Elkészítés:

  • A gesztenye- és lenmaglisztet keverd össze egy tálban
  • Üsd a lisztekhez a tojásokat
  • Ízlés szerint sózd és önts hozzá annyi vizet, hogy nokedli keménységű tésztát kapj
  • Egy lábasban forralj fel vizet egy csipet sóval, s amikor a víz már lobog, a szokásos módon szaggasd bele a tésztát.
  • Néhány perc után vágj ketté egy galuskát és nézd meg, a közepe is megfőtt-e már.

Ezeken a köreteken kívül még számos cukormentes savanyúsággal, kovászos uborkával, csalamádéval vagy zöldségfőzelékkel, szószokkal színesítheted a köretek választékát. Tényleg csak a fantáziád szabhat határt.

Írd meg hozzászólásként, hogy Te milyen köretre esküszöl. Receptek is jöhetnek 🙂

 

13 thoughts on “Köret dilemma…”

  1. Szia Szilvi

    Én különleges köreteket készítek magamnak.
    Nagyon szeretem a szeletekre vágott csicsókát,vagy paszternákot ,krumpliként lehet sütni zsiradékban.
    Azonkívül a hasábokra vágott fiatal friss karalábét,párolva pl pörkölt mellé,tokány mellé.
    A most épp szezonját élő cukkini vagy csillagtök nagyon sok mindenre használható.
    Semleges íze miatt szaporítható vele a lecsó,a reszelt alma (tölteléknek).De grillsütő tálban az esti vacsorához is percek alatt készíthető belőle finom étel.(pl sült sajt,cukkinivel)
    Gyakran készítek wokban sült zöldségeket,ez sültek mellé kitűnő,de önmagában is finom.
    Párolt kelkáposzta répával,- nagyon finom a resztelt máj mellé.
    Főtt cékla remekül passzol a főtt tojáshoz.
    Jó lenne ,ha képeket is lehetne feltölteni,mert én az ételeket le is fotózom.:)
    Szívesen megosztanám másokkal is.

    Üdvözlettel Gyöngyi

  2. Szia Szilvi!

    Jól összeszedted! Nekem is az egyik kedvencem a sült zeller! Mi még az alábbiakat is készítjük:

    – grillezett, pikánsan fűszerezett gyümölcsök (pl. gyömbéres grillezett sárga dinnye)

    – csőben sült/rakott zöldségek paleosan (pl. rakott karfiol (karfiol, bacon vagy kolbász, főtt tojás, esetleg hagyma, fűszerek, kikeverve tojás+kókuszkrém+mustár+szerecsendió+só+bors) volt ebédre), ezek lehetnek köretek, de önálló ételként is megállják a helyüket egy leves után vagy egy desszert előtt)

    – sós paleo palacsinta tésztának felcsíkozva (kicsit macerás/időigényes, néha készíti csak el a párom).

  3. Köret javaslat:
    nekem ízlik a sült pasztinák is. Párolt leveles spenót egy kis juhsajttal (tudom, ez csak semi-paleolit), halakhoz nagyon finom.
    Párolt vörös káposzta almával, végén egy kis vörösborral feljavítva.
    Üdv
    Gábor

  4. Szia Szilvi!
    Nagyon jó köret ötletek.Én szinte mindet használom,illetve készítem
    nagyon szeretem acukkinis palacsintát ,ami köretnek is kitünő.
    De a kedvencem a cukkinis tócsni.
    nagyon szeretem.
    A legujabb kedvencem lehet nem illik ide ,a No carb rizs tészta végre töltött káposztát ,rakott dolgokat készitek vele.ma is töltött káposztát ebédeltünk.Egyszerűen a rizs helyett mindenütt a rizs tésztát használom.
    vasárnap rakott gomba volt az ebéd,gomba, főtt tojás rizs tészta,zabtejszin ,isteni finom volt.
    Üdv.Irénke

  5. Én a patisszont szeretem. Pucolva, kis kockára vágva, baromfi zsiradékon megpárolom -hamar megvan-, só esetleg vmilyen ételízesítő füszer-paleós-, s a végén sok friss petrezselyem levél összevágva. Csak arra kell figyelni, hogy a patisszon ne főjjön túl puhára, kissé roppanós maradjon.

  6. Tisztelt Szilvia!

    Ilyen köretek mellet Ön és a környezete napi hány gramm szénhidrátot visz be?

    Válaszát megkösznve

    Szilárd

  7. Sziasztok

    Én nem szeretem a zsirt, semmi zsirt. A Kokuszolajat viszont szivesen használom.

    Mi a véllemény a csicsókárol. Nagyon szeretem és 4 g/kg szénhidrátot tartalmaz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük