4+1 alapanyag, amelyre mindig szükség van a paleo konyhában

Ahhoz, hogy a paleo életmód gördülékenyen menjen, érdemes a kamrából kipakolni azokat az ételeket, melyek fogyasztása nem szolgálja az egészségünket, ilyen például a cukor, a fehér liszt és a tejtermékek, hüvelyesek, chipsek, édességek…

Ugyanakkor fel kell tölteni olyan ételekkel, amiket a paleolit étrend alatt bátran fogyaszthatsz.

De mivel töltsd fel a kamrádat?

Röviden: a paleo diáta során elsősorban hússal, gyümölcsökkel és zöldségekkel kell feltöltened a hűtőszekrényedet, fagyasztódat.

Ezen kívül a kamrába ez a 4+1 alapvető élelmiszer ott kell, hogy legyen:

Dió

Néhány paleo követő olyan nagy hangsúlyt fektet a húsra és más állati fehérjékre, hogy nem adnak elegendő növényi eredetű ételt étrendjükhöz, ami rosthiányhoz vezethet. Ennek ellensúlyozására érdemes a paleo étrendbe a dióféléket is bevezetni. Használhatod a diót pirítva, összevágva saláták tetejére, süthetsz belőle paleo süteményt, de sütőben kevés kacsazsírban megforgatva, megpirítva, megfűszerezve remek rágcsa 🙂

Mandulaliszt

A mandulaliszt vagy más néven darált mandula a legsemlegesebb ízű paleo liszt, amiből remek paleo kenyér és sütemény készíthető. De panírozhatsz vele húsokat, sokáig darálva fantasztikus mandulavajat készíthetsz belőle. Darált mandulával remek tortaalapot készíthetsz. Gazdag rostban és egészséges zsírokban, ráadásul csemegének sem utolsó, magában, vagy sós mandulaként is rágcsálhatod 🙂

Tojás

A tojás manapság rossz hírben áll a magas koleszterinszintje miatt, de mi paleósok tudjuk, hogy a koleszterin a barátunk 🙂 A tojás gazdag fehérje- és aminosav-forrás: sőt, azon kevés ételek egyike, amelyek teljes értékű fehérjéket tartalmaznak, vagyis mind a kilenc esszenciális aminosav megtalálható benne, amelyre a szervezetünknek szüksége van. Ezen kívül tele van számos vitaminnal és ásványi anyaggal, többek között tartalmaz A, B12, D és E-vitamint, folsavat, szelént és kolint. 1 db tojássárgája 100-150 mg kolint tartalmaz! Napi 2-3 tojásban lévő kolin mennyiség fogyasztása azért fontos, hogy agyunk, idegrendszerünk, májunk, veséink kielégítően működjenek, sőt minden sejtünk olajozott működéséhez fontos. 

Kacsazsír

Nálunk a legnépszerűbb állati eredetű zsír, a kacsazsír.

A kacsazsír tele van egyszeresen telítetlen zsírokkal, ezért kiváló főzéshez is. Habár tartalmaz telített zsírokat, a benne lévő egyszeresen telítetlen zsírok mennyisége ellensúlyozza azokat. Emellett linolénsavat is tartalmaz, amely az egyik legfontosabb zsírsav. Ezt a savat a szervezet arra használja, hogy a sejtek egészségesek maradjanak, illetve segíti a sejtek osztódását és azok rendbehozatalát. Ráadásul nagyon finom!

Velős, porcos csontok

Az utolsó tételen lehet, hogy meghökkentél, de a velős, porcos csontokból érdemes rendszeresen erőlevest főzni. Ennél jobb és természetesebb kollagénpótlást el sem lehet képzelni. Autoimmun betegségek esetén kötelezővé tenném a fogyasztását!!! Az erőleves fogyasztható önmagában, zöldségekkel főzve kocsonyaként, de főzés közben szinte az össze sós ételhez hozzáadhatod. Készítheted marha, sertés, baromfi vagy halcsontból is az alaplevedet. Minél tovább főzöd, annál több értékes tápanyag (zsírok, különleges fehérjék, kollagén stb.) oldódik ki a csontokból. 2-3 deciliterenként le is fagyaszthatod, így egyszerre nagyobb mennyiséget is főzhetsz belőle.

Nálam ez az 5 paleo alapanyag mindig megtalálható. Nálad mi az az 5 alapanyag, ami nélkülözhetetlen?

Írd meg hozzászólásban!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük