Lisztérzékenység – miért ne fogyasszuk a gabonákat?

A lisztérzékenységben szenvedő betegek számának gyors növekedése nem igazán meglepő, ha belegondolunk:
napjaink étrendje nagyrészt gabonából származó szénhidrátok fogyasztásából áll. Sokáig hittük, hogy a kenyér akkor jó, ha szép fehér. Az után azt, hogy a teljes kiőrlésű liszt az igazi. Most pedig ahhoz kell hozzászoknunk, hogy egyáltalán nem eszünk kenyeret.

Sokan a paleo diéta elején nehezen barátkoznak meg a gabonák teljes megvonásával. Hiányoznak a péksütemények, hiányzik a kenyér, hiányzik a rizsköret…

De mi a baj a gabonákkal? Miért kerüljük a fogyasztását?

 

 

 

 

Az emberi szervezet 2 millió éven át olyan étrendhez alkalmazkodott, amely nem tartalmazott gyorsan felszívódó szénhidrátokat így nem tanulta meg kezelni sem a glutént, sem a tejfehérjét. Ehhez képest ma étrendünk nagy része gabonafélékből áll, így iszonyatos terhelésnek tesszük ki a szervezetünket.

Ha megnézed a feldolgozott élelmiszereket, szinte mindenhol feltüntetik már, hogy az adott termék tartalmaz-e glutént. Ám legtöbbször nem a glutén okoz súlyos problémákat, hanem a gabonafélékben található lektinek és szaponinek. Ez a két anyag ugyanis a szervezetbe jutva növeli a bélfal áteresztő képességét, és az így átjutó emésztetlen fehérjék autoimmun folyamatokat és idegrendszeri problémákat idéznek elő. Ennek következtében alakulnak ki az autoimmun betegségek, cukorbetegség vagy akár a cöliákia is.

Így jobb elkerülni a gabonafélék fogyasztását. 

Milyen gabonákat kerülj?

Nem ajánlott az árpa, kukorica, köles, rizs, rozs, búza, vadrizs, hajdina fogyasztása. (A zab és az amarant bár alacsony szénhidrátterhelést jelent a szervezetre, s glutént sem tartalmaznak, mégis csak kis mennyiségben és ritkán fogyaszd!)

Egy kis poén a végére!

A paleo diéta kezdetén sokan nem tudunk mit kezdeni a megmaradt káros élelmiszerekkel. Mivel erre tanítottak minket, kidobni élelmiszert nem nagyon szeretünk, ezért hosszú hónapokig őrizgetjük a lisztet, míg végleg tönkre nem megy. Ezért adok egy tippet, mit kezdj a megmaradt  raktárkészlettel.

Készítsd belőle gyurmát, arra tökéletesen megfelel, másra úgysem jó .

Az elkészült színes gyurmákat azután vagy a család gyermekeinek, vagy egy kedves ismerős  családnak ajándékozd el.

A főzős gyurma receptje:

  • 20 dkg liszt
  • 10 dkg só
  • 2 kk citromsav
  • 1 ek étolaj
  • 3 dl víz
  • Ételszínezék (én szoktam hozzáadni Dr. Oetkeres mandula aromát, így isteni illata lesz!)

Elkészítése:

  1. Az összes hozzávalót tedd egy vastag aljú edénybe, alaposan kavard össze.
  2. Kapcsold be alatta a tűzhelyet.
  3. Egészen addig főzd, míg összeugrik a massza.
  4. Azután öntsd az asztalra és alaposan, azon forrón gyúrd át, így szép sima lesz.
  5. Zacskózd be és tedd a hűtőbe. Hónapokig eláll!

Jó szórakozást hozzá!

 

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Paste your AdWords Remarketing code here

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmedet arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye a számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás