Lisztérzékenység – miért ne fogyasszuk a gabonákat?

A lisztérzékenységben szenvedő betegek számának gyors növekedése nem igazán meglepő, ha belegondolunk:
napjaink étrendje nagyrészt gabonából származó szénhidrátok fogyasztásából áll. Sokáig hittük, hogy a kenyér akkor jó, ha szép fehér. Az után azt, hogy a teljes kiőrlésű liszt az igazi. Most pedig ahhoz kell hozzászoknunk, hogy egyáltalán nem eszünk kenyeret.

Sokan a paleo diéta elején nehezen barátkoznak meg a gabonák teljes megvonásával. Hiányoznak a péksütemények, hiányzik a kenyér, hiányzik a rizsköret…

De mi a baj a gabonákkal? Miért kerüljük a fogyasztását?

 

 

 

 

Az emberi szervezet 2 millió éven át olyan étrendhez alkalmazkodott, amely nem tartalmazott gyorsan felszívódó szénhidrátokat így nem tanulta meg kezelni sem a glutént, sem a tejfehérjét. Ehhez képest ma étrendünk nagy része gabonafélékből áll, így iszonyatos terhelésnek tesszük ki a szervezetünket.

Ha megnézed a feldolgozott élelmiszereket, szinte mindenhol feltüntetik már, hogy az adott termék tartalmaz-e glutént. Ám legtöbbször nem a glutén okoz súlyos problémákat, hanem a gabonafélékben található lektinek és szaponinek. Ez a két anyag ugyanis a szervezetbe jutva növeli a bélfal áteresztő képességét, és az így átjutó emésztetlen fehérjék autoimmun folyamatokat és idegrendszeri problémákat idéznek elő. Ennek következtében alakulnak ki az autoimmun betegségek, cukorbetegség vagy akár a cöliákia is.

Így jobb elkerülni a gabonafélék fogyasztását. 

Milyen gabonákat kerülj?

Nem ajánlott az árpa, kukorica, köles, rizs, rozs, búza, vadrizs, hajdina fogyasztása. (A zab és az amarant bár alacsony szénhidrátterhelést jelent a szervezetre, s glutént sem tartalmaznak, mégis csak kis mennyiségben és ritkán fogyaszd!)

Egy kis poén a végére!

A paleo diéta kezdetén sokan nem tudunk mit kezdeni a megmaradt káros élelmiszerekkel. Mivel erre tanítottak minket, kidobni élelmiszert nem nagyon szeretünk, ezért hosszú hónapokig őrizgetjük a lisztet, míg végleg tönkre nem megy. Ezért adok egy tippet, mit kezdj a megmaradt  raktárkészlettel.

Készítsd belőle gyurmát, arra tökéletesen megfelel, másra úgysem jó .

Az elkészült színes gyurmákat azután vagy a család gyermekeinek, vagy egy kedves ismerős  családnak ajándékozd el.

A főzős gyurma receptje:

  • 20 dkg liszt
  • 10 dkg só
  • 2 kk citromsav
  • 1 ek étolaj
  • 3 dl víz
  • Ételszínezék (én szoktam hozzáadni Dr. Oetkeres mandula aromát, így isteni illata lesz!)

Elkészítése:

  1. Az összes hozzávalót tedd egy vastag aljú edénybe, alaposan kavard össze.
  2. Kapcsold be alatta a tűzhelyet.
  3. Egészen addig főzd, míg összeugrik a massza.
  4. Azután öntsd az asztalra és alaposan, azon forrón gyúrd át, így szép sima lesz.
  5. Zacskózd be és tedd a hűtőbe. Hónapokig eláll!

Jó szórakozást hozzá!

 

8 thoughts on “Lisztérzékenység – miért ne fogyasszuk a gabonákat?”

  1. Nem a gluténnal van a legnagyobb baj. Íme egy kis idézet a cikkből:
    “Ám legtöbbször nem a glutén okoz súlyos problémákat, hanem a gabonafélékben található lektinek és szaponinek. Ez a két anyag ugyanis a szervezetbe jutva növeli a bélfal áteresztő képességét, és az így átjutó emésztetlen fehérjék autoimmun folyamatokat és idegrendszeri problémákat idéznek elő. Ennek következtében alakulnak ki az autoimmun betegségek, cukorbetegség vagy akár a cöliákia is.”
    Hát ezért. Szerintem egyértelmű.

  2. Én vettem gluténmentes lisztet sütöttem előírás szerint kenyeret belőle gumiszerü lett két napig bírtam enni reggel belőle a tükörtojáshoz s aztán megváltam tőle nagyon szomorú lettem ételt nem szívesen dobok ki üdv Éva

  3. Egy kis segítséget szeretnék kérni…mostanában tervezem az új életmód elkezdését,csak előtte mindennel tisztában szeretnék lenni..
    Mostanában jelent meg a Pro Body kenyér,inkább fehérjéből áll mint szénhidrátból..ezt szabad enni?vagy még ezt sem?? állítólag 90%al kevesebb szénhidrát van benne.
    A másik kérdésem:Bio kölesgolyót szabad enni?ugyanis gluténmentes.
    +Laktózmentes ételekkel mi a helyzet?
    szabad vagy nem szabad??

    Előre is köszönöm a segítséget!Gratulálok a honlaphoz:))))

  4. Köszönöm és örülök, ha segítséget jelent a honlapom! Kérdéseidre a válasz: a gabonák nem csak a gluténtartalmuk miatt nem fogyaszthatóak, hanem mert van bennük sok olyan anyag, ami áteresztővé teszik a bélfalat. A tejtermékeknél is ugyanez a helyzet. Ha laktózmentes is, van bennük növekedési hormon. Sajnos nincs alternatíva, a legjobb ha elkerülöd az ilyen gluténmentes, laktózmentes termékeket. Csak rajtad múlik, határozd el magad és utána könnyen át tudsz térni a paleo diétára. Egy idő után észreveszed, hogy simán elmész egy pékség mellett, vagy a vendégségben hidegen hagy a cukros-habos torta. Sok sikert a kezdéshez! Szilvi

  5. Pingback: Kenyér-kérdés... Kell-e helyettesíteni a kenyeret? Milyen helyettesítsem? | Paleo-Diéta.hu

  6. Köszönöm a gyors választ.
    Amúgy idáig sem ettem finomított szénhidrátot…de amióta elolvastam Szendi Gábor könyvét azóta már teljes kiőrlésűt sem.Nagyon elrettentet.
    A tejjel régóta nem vagyok jó barátságban,csak a túró rudival..de lassan és biztosan azt is elhagyom.Az almaecetes vizet továbbra is szabad fogyasztanom??vagy annál is van valami kitétel?
    Még egyszer köszönöm a gyors választ,jó,hogy van kitől tanácsot kérnem ha letévednék a Paleo útról :)))

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük