Ketogén diéta – azaz paleo hard

Talán már hallottál a ketogén diétáról. Ha nem, akkor érdemes megismerkedned vele, mert sajnos nincs sok helyen publikálva, valójában mire is képes.

Mivel maga a paleolit étrend is egy új dolog, holott őseink is így táplálkoztak, a ketogén diéta még ennél is ismeretlenebb, pedig a kutatások kiválónak találták már a múlt század elején is pl. epilepszia betegség esetén, mégis a nyugati orvoslás a mai napig mostohán bánik vele.

Hogy mit takar tulajdonképpen a ketogén diéta?

Tulajdonképpen a ketogén diéta egy igen magas zsírtartalmú étrend, mely visszaszorítja a szénhidrátok fogyasztását. Míg a paleo diéta 60-40% arányban tartalmaz húst, és zöldséget-gyümölcsöt, addig a ketogén diéta közel 80%-a hús és zsír, 20 %-a pedig zöldség ill. tojás.

Mi a lényege és hogyan hat a ketogén diéta?

A ketogén diéta lényege, hogy minimális mennyiségben viszünk be szénhidrátot az étkezéssel, azt is lassan felszívódó szénhidrátok formájában. Szénhidrátok hiányában a zsír nem a normális anyagcsere utakon keresztül bomlik le, hanem a szervezet a zsírokból állítja elő a számára szükséges energiát. Tulajdonképpen a szervezet egy “túlélő” üzemmódba kapcsol.

Mit lehet akkor a ketogén diéta alatt enni?

A ketogén diéta a paleo diéta szigorúbb változata is lehetne. Természetesen itt sem fogyasztunk glutént, tejtermékeket, hüvelyeseket, mint a paleo diétában!

Amit ehetsz: 

  • húst (hal, marha, sertés, kacsa, liba, állati belsőségek, bőr stb.),
  • erőlevest,
  • zsírt (kacsa, liba, sertés),
  • tojást,
  • zöldséget (saláták, tök, cukkini, répa, petrezselyem, uborka, gomba, hagyma stb.)

Gyümölcsök: kerülni kell a gyümölcsök fogyasztását, de pl. citrom, és fehér húsú grapefruit minimálisan fogyasztható!

Édesítőszerként eritrit, vagy szacharin vagy ciklamát tartalmú édesítőszer használható pl. tea, kávé ízesítésére!

Vitaminfogyasztás: kiegészítésként nagyon fontos az omega3 szedése, mely nagyon erős gyulladáscsökkentő hatású, és fontos a napozás vagy a D vitamin pótlás is. Mivel a vitaminok és ásványi anyagok pótlására is oda kell figyelni, így érdemes szedni naponta egy magas dózisú multivitamint is. (Nem a patikában kapható gagyi multivitamonokra gondolok!)

Nagyon fontos! Ketodén diétába nem fér bele a “bűnözés”!

A ketogén diéta alatt igen kevés szénhidrátbevitel, ezért a máj a zsírokat zsírsavakká és ketonokká bontja le. A ketogén diéta lényege, hogy a szervezet “vészüzemmódba” kapcsol, a zsírt energiává alakítja, melynek a hatására a vizeletben ketontestek jelennek meg. 

A ketózis néhány nap diétázás után beindul, aminek a jele, hogy a vizeletben ketontestek találhatóak. Ennek kimutatására a gyógyszertárban kapható egy KetoPhan nevezetű vizeletteszt. Ha a teszt kimutatja a ketontesteket a vizeletben,  akkor a ketózis elkezdődött.

Ám ha “bűnözünk”, ez a folyamat szinte azonnal leáll, és újabb néhány nap diétázást követően alakul ki csak újra. A lényeg, hogy a ketogén diéta következtében folyamatosan a ketózis állapotába kerüljünk, azaz legyenek ketontestek a vizeletben.

 

Kinek ajánlott a ketogén diéta?

A ketogén diéta olyan magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú elismert alternatív módszer, amelyet elsősorban az epilepsziás betegek (főként gyerekek) kezelésére fejlesztettek ki.

Ezen kívül javasolható daganatos megbetegedések, autoimmun betegségek, extrém, makacs túlsúly esetén is elkezdeni, mert ez a “melegágya” a civilizációs betegségeknek. 

Meddig érdemes ketogén diéta szerint étkezni?

A szakirodalom szerint 1,5-2 évig is biztonságosan folytatható. A lényeg, hogy a betegség tüneteinek javulásáig, és azután is érdemes a ketogén diétát folytatni, majd visszatérni amíg a tünetek javulnak. Megfelelő vitaminpótlás esetén teljesen biztonságos ez az étrend.

Egy érdekes cikk a diétával kapcsolatosan: 1 

MÁR KAPHATÓ!

PALEO gyorsítósáv receptjei beilleszthetőek nem csak a paleolit étrendbe, Hanem a ketogén diétába, a Reg-Enor diétába, a Candida diétába, vagyis bármilyen fehérje alapú diétába is.

Főleg azoknak ajánlom az új szakácskönyvemet, akiknél jelentős a túlsúly és ahol nagy a baj. Épp emiatt lett a neve “gyorsítósáv”.

ketogén diáta

 

15 thoughts on “Ketogén diéta – azaz paleo hard”

  1. Sem a paleo, sem a ketogén nem írja elő a húsfogyasztást… Sokan csinálják őket vegaként, sőt egyesek vegánként is belevágnak.
    Ha húst hússal eszünk, akkor teljesen elrontjuk a zsír és fehérje igazi ketogénben szükséges arányát, nem tudunk min. 75-80%-os zsírtartalmat összehozni. Egyszer 22 deka zsírban sütött s eleve zsíros halat ettem s már az elrontotta a napomat, sok volt benne a fehérje, amit a többi étkezésnél sem tudtam teljesen elkerülni. A jövőben maradok a vega ketogénnél, az nekem nagyon kényelmes és egyszerű.
    Olajos magvakat természetesen lehet enni, akár magliszteket is (nekem fontos fehérjeforrásaim, azon belül a lizinbevitelemnek is jót tesz némelyik), de vigyázni kell a szénhidráttartalomra (ami nem sok, de ketogénben a kicsi is sok lehet), egyes olajos magvakat jobb kerülni vagy minimalizálni.

  2. Írod, hogy “Megfelelő vitaminpótlás esetén teljesen biztonságos ez az étrend.”
    A józan paraszti logikám azt súgja, hogy itt most akkor valami nem stimmel…

    Az ősember milyen vitaminpótló készítményeket szedhetett, hogy egészséges maradjon? Nyilván semmilyent. Így marad a kézenfekvő tény, hogy egészséges volt pótlás nélkül is.

    A paleo ketogén diétának így önmagában is egészségesnek kell, hogy legyen, máskülönben gyógyszertárak hiányában az ősember nem tudott volna fenn maradni…

  3. Kedves Dani!

    Megállapításod szeretném cáfolni. Az ősember korában nem volt környezetszennyezés, nem voltak növényvédő,- rovarirtó, mennyiség,- és méretnövelő szerek, amelyekkel a zöldségeket kezelték. Mindent természetes állapotában találtak meg a környezetükben, nem volt hatással rájuk a modern civilizáció oly sok “szemete”. Bárki rákereshet a google-ban, tele van vele a net: akár egy alma 4-5ször kevesebb vitamint, és élelmianyagot tartalmaz most mint akár néhány évszázaddal korábban akár. A hús sem olyan állatoktól származott, akik “kényszertartásban” nevelkedtek. Ésatöbbi. Ezért kell a vitaminpótlás, amennyiben nem viszel/tudsz bevinni elég zöldséget/gyümölcsöt a szervezetedbe. A mai ember sajnos ebből a szempontból teljesen ki van éheztetve.

  4. Dani ! A logikád egy ponton sántít, de nagyon. Mennyi is volt az ősember átlagos élettartama ? Kb. 20 év, ha jól tudom. Ma még 70… Ami 20 évben elég lehet ( vitaminok ) az 70-ben biztosan​ kevés.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük