Belsőségek és a paleo étrend

paleo belsosegek maj

paleo belsosegek maj

Aki nem vidéken nevelkedett, nem volt részese a téli disznótorok világának gyermekkorában, az bizony lehet, hogy eddig nem igazán fogyasztott állati belsőségeket.

Bevallom, nekem is visszataszító volt eleinte belet pucolni a disznótorok alkalmával, előkészíteni a belsőségeket, az állat fülét-farkát feldolgozni a disznósajthoz vagy a hurkához.

Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a nyugati kultúrákban inkább a színhúst (comb, bordák, karaj) fogyasztják. Vadászó-gyűjtögető őseink viszont az egész állatot az orrától a farkáig elfogyasztották, nem volt pazarlás!

Talán nem is gondoltad volna, de hihetetlenül gazdag tápanyagtartalommal rendelkeznek a belsőségek: az agy, a máj, a vese, a szív, a vér vagy a tüdő.

Magas B1, B2, B6, B12, A, D, E és K vitaminban. Telis tele van ásványi anyagokkal, foszforral, vassal, rézzel magnéziummal, kalciummal, káliummal, szelénnel, cinkkel vagy jóddal. A belsőségek nagy mennyiségben tartalmaznak esszenciális zsírsavakat is, mint pl. az Omega3.

A belsőségek közül talán a legnépszerűbb a máj, a vese, a nyelv és a szív, ráadásul ezek a belsőségek sokkal olcsóbbak mint a színhús, így még spórolhatunk is velük.

A belsőségek közül a szív íze hasonlít a húshoz a leginkább, így ha eddig nem fogyasztottál belsőségeket, ezzel bátran elkezdheted a bevezetésüket. A legegyszerűbb, ha kis adagokban ledarálod, lefagyasztod és amikor darált húsos ételt készítesz, ilyenkor mindig adsz hozzá darált szívet is. A bolognai mártásban szinte észrevehetetlen!

A májnak jellegzetes íze van, ezért sokan nem rajonganak érte. Ha te is így vagy ezzel, akkor kezd elsőnek a csirkemájjal. Készíthetsz belőle házi májkrémet, resztelt májat, rántott májat, májpörköltet stb. Hagymás, majoránnás zsíron megsütött májból felkockázva nagyon finom rakott karfiolt tudsz készíteni, de ledarálva szintén elrejtheted darált húsos, zöldséges ételekben.

Sok tévhit kering a máj elkészítésével kapcsolatosan, miszerint nem szabad csak a főzés után sózni meg kemény lesz. Ez nem tudom honnan ered, de egy otthoni kísérlettel megdöntöttem ezt a téves teóriát.

Egy kiló májat három felé osztottam.

Az első adag májra facsartam egy fél citrom levét és egy evőkanálnyi kókuszolajjal áztattam be egy éjszakára.

A második adagot besóztam néhány gerezd fokhagyma társaságában és a harmadikat simán bedobozolva tettem el egy éjszakára a hűtőbe.

Másnap papírtörlőn lecsöpögtettem a három adag májat és külön serpenyőben a nagykönyvben leírt módon kacsazsíron megdinsztelt hagymán, kevés majoránnával fűszerezve készítettem el.

Mindhárom máj puha, szinte krémes állagú lett. A titok tehát nem a sózásban van, hanem az elkészítés módjában, azaz nem szabad sokáig sütni a májat, csak addig, míg a közepe rendesen átsül. Ezt pedig ellenőrizheted, ha menet közben félbevágsz egy-egy májdarabkát.

Ne félj hát az állati belsőségektől!

Gyűrd le az ellenérvedet és próbáld meg minél előbb bevezetni a paleo étrendedbe legalább hetente egy alkalommal.

Remélem kedvet kaptál a belsőségekhez, s ne feledd, még a kis mennyiségű belsőség is jobb, mint a semmi.

A receptkártyáim közül a
3. kötetben találsz finom májas recepteket >>>

2 thoughts on “Belsőségek és a paleo étrend”

  1. Borisszáné Pallér Gabriella

    Kedves Dia!

    Sajnos amióta kivették az epehólyagomat,azóta nem bírom még az illatát sem a belsőségeknek.
    Talán a csirkemáj az egyetlen amelyiket meg tudom enni.
    Légy szíves megírni mit tegyek ennek leküzdéséhez.
    Köszönettel Gabriella
    2016.01.05

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük