AutoImmun Paleo protokoll diéta

Van úgy, hogy sokszor egy súlyos egészségügyi probléma hívja fel a figyelmünket arra, hogy nem jó úton járunk, változtatni kell.

Ezt van, aki büntetésnek fogja fel, vannak azonban olyanok is, aki hálásak, mert az életmódváltással bizony vissza lehet fordítani a dolgok rossz irányát.

AIP autoimmun paleo protokoll

Az életmódváltást sajnos nem lehet patikában megvenni, nem írja fel az orvos receptre, amit csak be kell venni és letudtuk a dolgot, hanem magunknak kell elhatározni, majd végigmenni az úton.

A paleolit táplálkozás nagyon sok egészségügyi problémára megoldást nyújthat, amiről bízom benne már senkit sem kell meggyőznöm, hisz több száz gyógyulástörténet kering az interneten, sok gyógyult indított blogot és mesélte el a történetét.

Vannak azonban olyan esetek, amikor a paleolit étrenden is szigorításokat kell alkalmazni.

Vannak betegségek (pl cukorbetegség), ahol a csökkentett szénhidrátbevitel hozhatja meg a várt eredményt, ez a ketogén diéta, amiről már több blogbejegyzést is írtam, és vannak olyan betegségek (pl. pajzsmirigy, reuma), ahol egyéni érzékenység miatt speciális élelmiszerek kiiktatása (pl. gyümölcs, tojás, diófélék) hozhatja meg a várt eredményt, ez az AIP (autoimmun) paleo diéta.

Szándékosan írtam mindkét irányzatnak a „diéta” szót,
mert mindkettőt csak meghatározott ideig szabad alkalmazni, majd vissza kell térni a paleolit táplálkozásra,
mely egy életen át folytatható táplálkozás.
Az autoimmun betegek száma az elmúlt évtizedekben látványosan megemelkedett, de az orvostudomány mai állása szerint a betegségek kialakulása még ismeretlen.
Dr. Szendi Gábor véleménye szerint az autoimmun betegség kialakulásának egyharmadát teszi ki a genetikai háttér, a kétharmad rész szorosan köthető a nyugati életmódhoz (pl. helytelen táplálkozás, mozgásszegény életmód, környezetszennyezés).

Mit nevezünk autoimmun betegségnek?

Az áteresztő bélszindróma az autoimmun betegségek egyik fő oka. Az autoimmun betegségek lényege, hogy a helytelen táplálkozás következményeként a bélfalon átjutnak olyan fehérjék, amiknek nem lenne szabad, és az immunrendszerünk ezeket a fehérjéket idegenként ismeri fel,  így ellenségesen reagál saját szöveteinek valamelyikére.
Több mint 60 autoimmun-betegség ismert (pl. gyulladásos bélbetegség vagy , amely a pajzsmirigyet támadja) egészen a szisztémás betegségekig terjed (pl. pajzsmirigy betegségek, Basedow-kór, reuma, szklerózis multiplex).
Dr. Sarah Ballantyne foglalkozott először ezzel a témával, aki a blogjában, majd könyv formában is megjelentette tapasztalatait. Ballantyne kutatásai alapján az autoimmun betegeknél megfigyelhető három közös vonás:
  • az áteresztő bél
  • a gluténérzékenység
  • a bélflóra egyensúlyának felborulása

Dr. Sarah Ballantyne ajánlása szerint a felsorolt problémák rendezése miatt érdemes elkezdeni a paleolit táplálkozást, néhány megszorítással.

A paleolit étrend nem tartalmaz gabonákat, cukrot, burgonyát, hüvelyeseket és tejtermékeket. Ezen felül autoimmun betegség esetén gondot okozhatnak a paprikafélék, a tojás, a diófélék, a cukorhelyettesítők és az alkohol is, ezért ezeket az élelmi anyagokat el kell kerülni egy ideig, hogy megtudhassuk, konkrétan mi okozza az autoimmun betegség tüneteit.

Paprikafélék

Az AIP autoimmun paleo protokollban szükséges kizárni az étrendből a burgonyafélék családjába tartozó zöldségeket is a bennük található szaponin, és kapszaicin tartalmuk miatt: paradicsomot, paprika, padlizsán és minden paprikatartalmú fűszert. A mostanában divatos Goji bogyó is ide tartozik!

Tojás

A tojás ugyancsak erős allergén lehet autoimmun betegség esetén. Sokan nem tudják, de a tojásfehérje feladata, hogy a lizozim nevű enzimmel megvédje a tojássárgáját (a benne növekedő embriót) a kívülről érező támadásoktól. 

Diófélék, magok

A diófélékben és magokban található fitátok is gondot okozhatnak autoimmun betegségek esetében. Felszívódási zavart okozhatnak, hozzájárulhatnak a bél áteresztő képességének növekedéséhez.

Cukorhelyettesítők

Az AIP autoimmun paleo protokoll során nem ajánlottak a cukorhelyettesítők sem, így sem eritritet, sem steviát, sem nyírfacukrot nem fogyaszthatunk.

Fájdalomcsillapítók, alkohol

Nagyon fontos, hogy a legtöbb vény nélkül kapható fájdalomcsillapító (pl. aszpirin vagy ibuprofen) és az alkohol fokozzák a bél áteresztő képességét, így ezeket is kerülni kell!

Akkor mit is ehetünk autoimmun betegség esetén?

A lista pofonegyszerű:

  • bármilyen húst, halat, vadat,
  • zöldségeket,
  • gyümölcsöket
  • jó minőségű zsírokat

Az AIP autoimmun paleo protokoll alatt az egyik legjobb barátod az Erőleves lesz, amely nemcsak az állat húsát, de az emésztőrendszer gyógyulását segítő kötőszövetes állományt, belsőségeket, és a csontokat is tartalmazza.

Az erőleves receptjét itt találod >>

A fermentált élelmiszereknek is fontos szerepe van az étrendben és a bélflóra rendezésében, érdemes kiegészíteni az étkezéseket kevés csak sóval érlelt savanyú káposztával.

Gyümölcsökből akár napi többször is ehetsz, de a napi gyümölcscukor bevitelt ne haladja meg a 20 grammot, ami gyümölcstől függően 2-5 darabot jelent naponta. A bogyós gyümölcs jobb választás (pl. ribizli, áfonya, szeder, málna), mert alacsony a cukor és magas az antioxidáns tartalmuk.

Főzéshez, sütéshez legjobb állati zsírt használni (pl. kacsa-, sertés-, libazsír).

Meddig kell az AIP autoimmun szigorú diétát betartani?

Mielőtt válaszolok, had tegyek fel Neked egy kérdést:

Hány hónapig bírod még elviselni az autoimmun betegséged tüneteit?

Na ugye!

Ha már paleo étrend szerint táplálkozol, akkor nem lesz nehéz dolgod, szinte csak a reggelit kell átvariálnod az AIP autoimmun paleo protokoll diéta szerint.

Ha még csak most kezded az életmódváltást, akkor eleinte nehéz lesz átállnod, de amint érzed majd a tünetek javulását, ez fog lelkesíteni a folytatásra.

Még mielőtt belekezdünk az AIP autoimmun
paleo protokoll részleteibe, az első és
legfontosabb étrendi ajánlás, hogy itt nincs csalás!
Míg a paleóba belefér néha egy tányér rizs, vagy
egy gombóc fagyi, az AIP diétában ez szigorúan tilos!
Tehát nincs gabona, nincsenek hüvelyesek,
nincs tejtermék, nincs cukor.
Ha ezt nem tudod betartani, bele se kezdj!

Hogyan kezdjem el az AIP autoimmun paleo protokollt?

A bevezető szakasz az, hogy az AIP autoimmun paleo protokoll szerinti szigorú diétát legalább 30 napig tartsd be. Szerintem ideálisabb, ha 3 hónapig szigorúan betartod, amíg a gyulladásos folyamatok rendeződnek, hisz maga az autoimmun betegséged sem egy-két hónap alatt alakult ki, így időre van szüksége a szervezetednek a regenerálódáshoz.

A bevezető szakasz egy nagyon jó alap, amire azután lehet építkezni. Ha megvan a jó alap, a ház falai is stabilan fognak állni.

A következő időszak, amikor szépen lassan visszavezetheted a paleo elvek szerint a tojást, a dióféléket, a paprikát, paradiscsomot, padlizsánt stb.

Milyen eredményt várhatok az AIP autoimmun paleo protokolltól?

Az AIP autoimmun paleo protokoll sem egy csodaszer, de jó eséllyel várható tőle az autoimmun betegség lecsendesedése és akár a tünetmentesség is.

Ha belevágsz, ez mindenképpen reális célkitűzés.

Íme tehát az AIP autoimmun paleo protokoll 5 lépéses programja:


AIP autoimmun paleo protokollLegalább 30 napig száműzd az étrendből: gabonák, magvak, glutén, cukor, paprikafélék, burgonya, tejtermékek stb.

AIP autoimmun paleo protokoll Vezesd vissza a tojást és figyeld a tüneteket. Ha hevesen reagál a szervezet, akkor érdemes várni még.

AIP autoimmun paleo protokoll

 Vezesd vissza a dióféléket, magokat. Ha hevesen reagál a szervezet, akkor érdemes várni még.

AIP autoimmun paleo protokoll Vezesd vissza pa prikaféléket, paradicsomot, padlizsánt. Ha hevesen reagál a szervezet, akkor érdemes várni még.

AIP autoimmun paleo protokollVezesd vissza a cukorhelyettesítőket, kávét. Ha hevesen reagál a szervezet, akkor érdemes várni még.

Ha mindent fokozatosan vezetsz vissza és figyeled a tüneteket, szép lassan ki tudod alakítani a paleolit étkezést úgy, hogy a közérzeted látványosan javulhat. Lehet, hogy egyéni érzékenységtől függően lesz, amit csak hónapokkal később tudsz visszavezetni, de az is előfordulhat, hogy véglegesen száműznöd kell ahhoz, hogy teljes életet élhess.

Itt egy általam szerkesztett táblázat, mit ehetsz és mit kerülj az AIP autoimmun paleo protokoll szerint >>

Töltsd le és használd egészséggel!

Felhasznált Irodalom
http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/a_civilizacios_betegsegek_es_az_ipari_forradalom.php
http://www.thepaleomom.com/the-autoimmune-protocol/
http://www.tenyek-tevhitek.hu/szivargo-belszindroma.htm

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmedet arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye a számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás