A paleo diéta arányairól…

Sokan azért nem kezdik el a paleo diétát, mert azt hiszik, hogy mi húst eszünk hússal. Sokan megkerestek már ezzel a problémával. Mi van, ha valaki nem nagy húsrajongó? Hogyan vágjon bele a paleo diétába?

A félreértések elkerülése végett máris leszögezem: nem eszünk húst hússal! A hús mellett sok zöldséget és gyümölcsöt is fogyasztunk. A paleolit étrendben a tápanyagok aránya valóban más, mint a nyugati típusú étkezésben. Ezt az alábbi két táblázat is jól szemlélteti.

A mai civilizált táplálkozás (a dietetikusok ajánlása szerint is) aránya:

 nyugati-etel-piramis

Viszont a paleolit táplálkozásban ezek az arányok a mérvadóak:

 paleo-etelek-piramisa

A paleo diéta alappillére a hús, hal és tojásfogyasztás. Ezt követik a zöldségek és a gyümölcsök. Harmadikként következnek a “jó zsírok”, állati zsírok, kókuszolaj, kókuszzsír, olívaolaj és negyedikként a magok, aszalt gyümölcsök.

De mi van, ha valaki nem rajong a húsért? Felejtse el a paleót?

Hatalmasat téved aki azt gondolja, hogy a paleo diéta lényege, hogy minél több húst és zsírt együnk!

Sokan félreértik és az addig zöldség és gyümölcsrajongók magukra erőltetik a húsevést. Volt, aki két hét után keresett meg elkeseredett levelével, mert már rá sem bírt nézni a húsra… Az ő esetében az emésztőrendszerére ez hatalmas megterhelést jelent, hisz nincs hozzászokva ekkora mennyiségű hús megemésztéséhez.

Persze ezzel nem azt mondom, hogy ne együnk húst! Az állati fehérje nagyon fontos a paleo diétában. Aki szereti, az bármilyen húst fogyaszthat kedve szerint. Aki nincs oda a húsokért, azoknak inkább a csirke-, pulykahúst ajánlanám.

Azt gondolom, és a tapasztalat is azt mutatja, hogy a paleo diéta lényege nem a magas hús és zsírfogyasztás, hanem hogy az elfogyasztott élelmiszer paleolit alapanyagokból legyen. Tehát ha valaki eddig inkább maximum csirkemellet evett salátával és gyümölcsökkel, az ne kezdjen el csülökpörköltet marhalábszárral reggelizni, mert annak nem lesz jó vége. A szervezete hevesen fog reagálni, és két hét után rossz szájízzel fogja abbahagyni a paleo diétát. 

Van olyan köszvényes vásárlóm, aki évek óta nem eszik húst a betegsége miatt. Félve vágott bele a paleo diétába és húst még mindig nem mer enni (bár nyugodtan ehetne, mert a köszvény nem a túlzott húsfogyasztás miatt alakul ki). A húson kívül teljes mértékben áttért a paleo diétára, és egy héten belül megszűntek a köszvényes panaszai, mára lefogyott 20 kg-ot és jobban érzi magát mint valaha.

Tehát a paleo diéta lényege tömören, egyszerűen megfogalmazva: 

Kerüljük el a gyorsan felszívódó finomított szénhidrátokat (cukros, lisztes ételek), az omega6-ban és transzzsírokban dús növényi olajokat (napraforgóolajak, margarinok), a fruktózt, a tej és tejtermékeket, valamint a hüvelyeseket.


11 thoughts on “A paleo diéta arányairól…”

  1. Pingback: Kifogások a paleo ellen | Paleo-Diéta.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük