GY.I.K.

Gyakran feltett kérdések a paleo diétával kapcsolatosan

Ha még most ismerkedsz a paleolit táplálkozással, akkor ezen az oldalon gyorsan választ kaphatsz a felmerülő kérdéseidre. Itt minden eddig felmerülő kérdésre rövid de lényegre törő választ kaphatsz.

Mi a Paleo diéta?

A Paleo diéta vagy más néven paleolit ​​étrend tulajdonképpen visszatérés az ősember étrendjére. Genetikailag nem különbözünk az ősembertől, így a szervezetünk nem tudja megemészteni azokat az élelmiszereket, melyeket a mai étrendünk tartalmaz. (finomított szénhidrátok, tejtermékek, stb.) A paleo diéta segítségével elérhető az jó közérzet és tökéletes fizikum.
Olvass többet róla itt >>>

Mit ehető a paleo étrendben?

Az ősember étrendben fogyaszthatók a húsok (marha, sertés, baromfi, hal stb.), tenger gyümölcsei (kagyló, rák stb.), zöldségek, gyümölcsök, tojás, diófélék. Kókusz olaj, kókuszzsír, állati zsírok, ill. extra szűz olívaolaj.
Iratkozz fel a hírlevelemre, és az 5 részes PALEOkisokos hírlevélsorozatból megtudod, mit ehetsz és mit nem, mit mivel helyettesíthetsz. Kattints ide >>>

Mik a tiltott élelmiszerek?

Mint ahogy őseink sem fogyasztották, így a paleo diétában sem fogyasztható: a tejtermékek (az állati tejek és az abból készült termékek: pl. túrók, joghurtok, tejföl, tejszín), a gabonák (pl. rizs, búza, rozs, árpa, hajdina), a hüvelyesek (szója, földimogyoró, bab, borsó) és a cukor (répacukor, barnacukor, nádcukor, fruktóz). Nem fogyaszthatóak a növényi olajok és margarinok sem.

Te milyen robotgépet használsz?

Az ezzel kapcsolatos blogbejegyzésem választ ad rá, kattints ide és olvasd el >>

Milyen előnyei vannak a paleolit táplálkozásnak?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki elkezdi a paleo diétát rövid időn belül enyhülnek az emésztési problémái, kitisztul a bőre, jobban alszik, megerősödik az immunrendszere, energikusabbá válik. Az autoimmun betegségek tünetei jelentősen enyhülnek, vagy megszűnnek: 2 típusú cukorbetegség, cölikália, Crohn-betegség, IBS, allergiás megbetegedések stb. Ráadásul kellemes mellékhatásként néhány hónap alatt beáll az ideális testsúly.
Olvass többet a gyógyulásokról itt >>>

Mostantól nem ihatok alkoholt sem?

Előfordul alkalomadtán, hogy vendégségbe kell menned, s máris bajban vagy! A sógor meghív egy felesre, vagy csak koccintani kell valaki egészségére. Ekkor minimális mennyiségben azért fogyasztható pl. fehér vagy vörösbor, de maximum csak 2 dl mennyiséggel/alkalom. Nyugodtan megihatsz egy 3 dl mennyiségű sört is. A röviditalok közül szóba jöhet a pálinka, whiskey, rum, vodka, de csak szigorúan cukormentes rövidital max. 0,5 dl mennyiség!

Megjegyzés: Természetesen ne vigyük túlzásba az alkoholfogyasztást, maradjon tényleg alkalomszerű a fogyasztása és egy alkalommal csak egyféle italt igyunk! Aki bármilyen autoimmun betegségben szenved, inkább kerülje el az alkoholtartalmú italok fogyasztását!
Olvass többet róla itt >>>

Nem leszek állandóan éhes majd?

NEM! Tudnod kell, hogy az állati fehérjék és zöldségek sokkal jobban telítenek, mint a gyorsan felszívódó szénhidrátok. Csak gondolj bele, a mostani étkezésed következtében ebéd után egy órával máris azt nézed, mit ehetnél még. Ha elkezded a paleo diétát, egy idő után kevesebb ételmennyiséggel is beéred majd és nem leszel éhes néhány óra múlva sem.

Nem tudom elképzelni az életemet kenyér nélkül!

Sajnos a gabonákból készült kenyerek mind tiltólistán vannak, még a teljes kiőrlésű és a gluténmentes lisztekből készült kenyér is! A legjobb, ha teljesen száműzöd az étkezésedből, de ha ez nem megy, akkor tökéletes alternatíva a paleo kenyér, amit pl. mandulából, lenmagból, vagy más magokból süthetsz. De azt tudnod kell, hogy paleo alapanyagokból sosem tudsz igazán kenyérhez hasonló ízű kenyeret sütni.
Olvass többet róla itt >>>

Hogy néz ki egy paleo napi étrend?

Reggeli: kókusztejjel készült gyümölcsturmix 

Ebéd: grillezett csirkemell friss zöldsalátával

Falatoznivaló napközben: mandula, dió, pisztácia, alma- vagy répaszeletek

Vacsora: tükörtojás, sült kolbásszal, friss zöldségekkel (paprika, hagyma, paradicsom)

Ugye nem is olyan szörnyű :-)

Töltsd le a 2 hetes paleo mintaétrendet itt >>>

Hogyan jutok elég kalciumhoz, ha nem iszok tejet?

A mítoszt, hogy a csontritkulást a kalciumhiány okozza, arra találták ki, hogy a tejtermékeket el lehessen adni. A paleolit táplálkozás képes a szükséges kalcium bevitelt biztosítani, mindenféle pótlás nélkül! A zöldségek, gyümölcsök és magvak sok kalciumot, káliumot és magnéziumot tartalmaznak. Emellett nagyon fontos, hogy a mozgás a másik legjobb csonterősítő, tehát ha van rá lehetőséged, akkor minél többet sportolj!
Olvass többet a tejről itt >>>

Ehető a csicsóka paleo diétában?

A keményítő tartalmú zöldségek nem javasoltak a paleo diétában, pl. manióka, tápióka, burgonya, kukorica.

Egy kivétel van, a csicsóka, mert nem a burgonyaféle, hanem a napraforgók családjába tartozik, magas inulintartalma miatt prebiotikus növény, tehát rostjai táptalajt képeznek a jótékony probiotikumok számára, ezért a paleo diétában alkalmazható.

Vegetáriánus vagyok, hogy tudom így követni a paleo diétát?

A hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák olyan vegyületeket tartalmaznak, melyek fogyasztása következtében kialakul nem csak a “lyukas bél” szindróma, hanem a szervezet gyulladása is, ami csaknem minden autoimmun betegség, így a rák és a szívbetegségek okozója is lehet. A vegetáriánus étrend alapja viszont a hüvelyesek (bab, szója, lencse, borsó, stb) és teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása, mely sokszor eredményez számos vitamin, ásványi és tápanyaghiányt, mint pl. B12, D, cink, jód, taurin, vagy és omega-3 zsírsav hiányt.

Állati eredetű élelmiszerek nélkül, kiiktatva a hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonák fogyasztását, sajnos lehetetlen a paleo diéta kivitelezése.

Biztonságos a paleo diéta cukorbetegek számára is?

2-es típusú cukorbetegség esetén igen, mivel ez a betegség a helytelen életmód miatt alakul ki. Ha abbahagyod a finomított cukrok, és szénhidrátok fogyasztását (ezek az ételek emelik meg a hirtelen a vércukorszintet), akkor nagyon hatékony a paleo diéta cukorbetegek számára is.

A fehérjék, és a lassan felszívódó szénhidrátok (zöldség, gyümölcs), a magas omega3 és D3 vitaminbevitel a legjobb az ideális vércukorszint eléréséhez. Ha cukorbeteg vagy, és úgy döntesz, belevágsz a paleolit táplálkozásba, akkor nagyon fontos, hogy rendszeresen mérd a vércukorszinted változásait és konzultálj az orvosoddal, ha szükséges.

I-es típusú cukorbetegség esetén azonban orvosi segítségre van szükség a paleolit táplálkozás elkezdéséhez. Ám a paleo diéta segítségével javítható és egy életen át tartható is az életminőség.

Hogyan tudom betartani a diétát vendégségben vagy nyaraláskor?

Nálam mindig bevált módszer ha vendégségbe megyek, hogy előtte megvacsorázom. Így jobban ellen tudok állni a kísértésnek, és lesz türelmem az ételek között válogatni.

Étteremben egyszerűen mondd azt a pincérnek, hogy komoly glutén érzékenységed van, ami akár végzetes is lehet. Ezek után válassz az étlapról lehetőleg grillezett húsokat és salátákat.

Hosszú utazásokra csomagolj mindig paleo süteményeket, muffinokat, gyümölcsöt, vagy répaszeleteket.

Rokonaidat, barátaidat minél előbb tájékoztasd arról, hogy paleo diétázol. Röviden mond el a diéta lényegét is, és hogy Te miért vágtál bele. Hidd el, tiszteletben fogják majd tartani, és később biztosan kedveskednek majd Neked egy-két paleo által is elfogadott étellel.

Meddig kell paleo diétáznom?

A Paleo diéta nem fogyókúra, hanem tulajdonképpen egy életmód, mely egész életen át fenntartható és aki hosszútávon alkalmazza az ősember diétát, az kezelheti vele betegségeit, elérheti az ideális testsúlyt, javíthatja fizikai állóképességét.

Nem veszélyes a paleo diéta hosszútávon?

Azt kell megértened, hogy genetikailag a paleolit táplálkozás az, amire kódolva vagyunk. Tulajdonképpen ez visszatérés az ősi táplálkozáshoz. Az, ahogyan ma táplálkozunk ROSSZ, egy teljesen idegen a szervezetünk számára. A rengeteg szénhidrátot, a töménytelen transzzsírsavat, a hüvelyesek fogyasztását, a gluténtartalmú gabonákat a szervezetünk nem tolerálja. Ennek következtében ilyen sok a rákos megbetegedés, az autoimmun betegségek, vagy pl. a cukorbetegség is. A paleolit táplálkozás gazdag ízvilága következtében nem alakulnak ki hiánybetegségek, a jó egészség hosszú ideig fenntartható általa.

Ha lefogytam és újra jól vagyok, akkor visszatérhetek a régi étrendemre?

A paleo diéta nem fogyókúra. A fogyás a diéta „mellékhatása”. Egyértelmű, ha abbahagyod a paleo diétát és visszatérsz a civilizációs táplálkozásra, akkor a betegséged tünetei és a plusz kilók is visszajönnek majd.

Ha idáig eljutottál az olvasásban és nem találtál választ a kérdésed,
akkor vedd fel velem a kapcsolatot ide kattintva >>

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmedet arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye a számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás