Nincs mese, ennyi D-vitamin kell és kész

Ma már egyre többször esik szó arról, hogy mindenkinek szüksége van D-vitamin pótlásra, mert tél végére a magyarok 95%-a D-vitamin-hiányban szenved, mégis sokan még mindig abban a tévhitben élnek, hogy ha eleget vannak a napon, akkor nem szükséges pótolni.

Évtizedekig a D-vitamin ajánlás a béka feneke alatt volt. Eddig az elegendő D-vitamin ajánlás 400 NE volt hosszú évek óta egészen addig, míg össze nem ült egy magyarországi konszenzus, ahol 14 orvos-professzor a saját szakmai területén vizsgálta meg a D-vitamin hatását, hiányának a következményeit s vonták le együtt a következtetéseiket, hogy szükséges a D-vitamin pótlás, méghozzá 10 x annyit mint eddig.

d-vitamin-napfeny

Az eddigi vizsgálataik alapján úgy tűnik, a D-vitamin pozitív hatása szinte minden orvosi szakterületet érint, nem csak az immunrendszerre, a csontrendszerre és a szív-érrendszerre van pozitív hatással, de végre bebizonyosodott, hogy a D-vitamin tumorellenes hatású is!

A D-vitamin-szint 37,5-50 nmol/l-ről 75-100 nmol/l-re történő emelése, a rendelkezésre álló adatok alapján:

  • a csípőtáji törések számát 26%-al,
  • az 1-es típusú diabetes előfordulását 78%-al,
  • az összes daganat gyakoriságát 35%-al,
  • az influenzás megbetegedések számát 90 %-al csökkentené!

A D-vitamin ajánlott adagját nem lehet táplálékkal pótolni

A D-vitamin az étrendben minimális mennyiségben van jelen, hiába eszünk változatosan, sok zöldséget és gyümölcsöt, így az étellel nem lehet eleget bevinni a szervezetbe.

Csak nézzük meg a tojást. Egy tojás 56 NE D-vitamint tartalmaz, így ebből napi szinten, megelőzésképpen 35 darabot kellene megennünk a megfelelő D-vitamin-szinthez. S mi van a hiánypótlással?

tojas-d-vitamin

Tél végére a magyar emberek 95%-a D-vitamin hiányban szenved

2013-ban készült el a Semmelweis Egyetem reprezentatív felmérése: a vizsgálatok szerint a tél végére a magyar emberek 95%-a volt D-vitamin-hiányos! Ettől függetlenül szerintem egész évben fontos a D-vitamin szint pótlása, még ha nyáron alacsonyabb mennyiségben is fogyasztjuk.

Mindenkinek kellene D-vitamint szednie

2012-ben összeült egy magyarországi konszenzus hazánk legjobb szakembereivel (kardiológusok, bőrgyógyászok, onkológusok, kutatóorvosok, gyermekgyógyászok, stb.), melyen megszületett a hivatalos magyarországi D-vitamin ajánlás, mely elsöpörte az eddigi nevetséges 400 NE egységnyi D-vitamin ajánlást, és jelentősen megemelte az eddig ajánlott napi D-vitamin-pótlás mennyiségét felnőttek esetében 2.000 – 4.000 NE-re!

D-vitamin pótlás terhesség alatt

Részletek a 2. konszenzusból:

“Habár már 60 évvel ezelőtt nagy adag D-vitamin bevitelét javasolták terhességben, súlyos tudományos tévedések miatt elvetették a nagy adagú pótlás szükségességét. Évtizedeken keresztül napi 400-600 NE volt a javasolt dózis. Figyelembe véve, hogy az újszülötteknek is ezt az adagot javasolták, nehezen védhető ez az álláspont. Az újabb IOM ajánlás az ajánlott dózist 600 NE-nak, de a legnagyobb biztonságosan bevihető mennyiséget 4000 NE egységben adta meg.”

A D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt pótlás mennyisége

D-vitamin-hiány megelőzésére javasolt D3-vitamin dózisok Magyarországon
a szükséges UV B sugárzást nem kapóknak; október végétől márciusig mindenkinek

* túlsúlyos, elhízott

Túlsúlyos egyéneknél a megelőzésben használt adag az egyébként javasolt duplája!

Fontos D-vitamin infók!

Nagyon fontos, hogy ez az ajánlott mennyiség a D-vitamin hiány megelőzésére szolgál! Ha TE D-vitamin hiányban szenvedsz hónapok vagy évek óta, akkor ennek az ajánlott mennyiségnek a többszörösére is szükséged lehet az optimális szint mielőbbi elérésének érdekében.

Sokan nem tudják, de D-vitamint a körzeti orvos receptre bárkinek felírhat, így a gyógyszertári D-vitamin a drogériákban kapott D-vitamin töredékébe kerül! A gyógyszertári D-vitamin készítmény a Fresenius tabletta 1000 NE, a Bioextra kapszula 3000 NE egység D-vitamint tartalmaz, mindkettő felírva néhány száz forintba kerül gyógyszertártól függően.

Szerintem érdemes komplex multivitamint szedni, mert minden vitamin és ásványi anyag együttesen segíti egymás beépülését. A D-vitamin beépüléséhez például nagyon fontos a K2 és a magnézium is. De ha multivitamint szedsz, mindig nézd meg mennyi D-vitamint tartalmaz, mert lehet, hogy pótolnod kell!

Az általam javasolt Paleo multivitamin egy napi adagja 2100 NE D-vitamint tartalmaz, ami megelőzésre tökéletes, de ha komolyabb D-vitamin hiányod van, akkor érdemes külön D-vitamint pótolnod!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg barátaiddal is ezt az infót a D-vitaminról!

Forrás, amit saját érdekedben mindenképpen ajánlok elolvasni:

Hazai konszenzus a D-vitamin szerepéről a betegségek megelőzésében és kezelésében 2012 és 2014 (jobb felső sarok Download PDf) állásfoglalás

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Paste your AdWords Remarketing code here

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmedet arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye a számodra a böngészést. A sütiket letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás