A gluténmentes lisztekről

 gluténmentes liszt, gluténmentesManapság, ha az egészséges táplálkozásról van szó, rögtön a gluténmentes lisztek kerülnek előtérbe.

Hihetetlen, de a gluténmentes kifejezés szinte egyenértékű az egészségessel, pedig szerintem inkább csak kevésbé kártékonynak tekinthető, mint a hagyományos liszttel készült termékek.

A gluténmentes lisztek fő összetevője a rizs, a kukorica és a szója. Mivel a szójáról már mindannyian tudjátok mennyire ártalmas, így csak a rizsről és a kukoricáról szól a bejegyzésem, mert a gluténmentes élelmiszerek leggyakoribb összetevője ez a két gabonaféle.

Rizs

rizs-paleo

A legnagyobb vicc a rizsnek a puffasztott változata, amit sokan évek óta abban a tudatban fogyasztanak kenyér helyett, vagy csak úgy nassoláshoz, hogy ez a legegészségesebb fogyókúrás étel.

Pedig magas és gyorsan felszívódó szénhidrát tartalma miatt a vércukorszintet gyorsan megemeli. (Glikémiás Indexe 80 körüli!)

Attól, hogy a rizsben nincs glutén, sajnos tartalmaz a búzalektinhez szerkezetileg és funkcionálisan hasonló lektineket, így áteresztő bélszindrómát eredményezhet, ami egyenes út az autoimmun betegségek felé.

Kukorica

génmódosított kukorica, gmo

A kukorica az egyik legkedveltebb nyersanyag az élelmiszeriparban, hisz rengeteg minden kivonható belőle, így aztán szinte mindenben benne is van kukoricakeményítő, vagy épp glükóz szirup formájában.

A kukorica bár valóban gluténmentes, Glikémiás Indexe szintén 80 körül mozog, ezen felül ugyanúgy tartalmaz számunkra ártalmas lektineket, mint a rizs.

S ha ez még nem lenne elég riasztó, a genetikailag módosított kukorica beláthatatlan hatással van az emberiségre. Mivel szinte minden feldolgozott élelmiszer tartalmaz kukorica keményítőt vagy kukorica szirupot, így ennek a hatása hosszútávon még nem ismert, de kísérleti patkányokban döbbenetes daganatok alakultak ki a hatására, több szervük károsodott és végül idő előtt elpusztultak. (Az eredeti tanulmányt egyébként itt találod)

Szóval, a fentiek alapján amikor gluténmentes lisztet vásárolsz, és azt gondolod, hogy ezzel sokat teszel a családod egészségéért, jobb ha megnézed, hogy mi van benne.

Ja, hogy magyarországon nincs génmódosított kukorica?

Ez engem egyáltalán nem győz meg! Annyi mindent tiltanak és mégis itt van, mert a pénz az igazi hatalom. Ismerve az élelmiszeripart, a GMO mentességre nincs garancia.

paleo facebook megosztas

Ha úgy gondolod, bármelyik barátodnak, ismerősödnek, családtagodnak szüksége lehet erre az információra, kérlek a cikk végén oszd meg a Facebook-on!

10 thoughts on “A gluténmentes lisztekről”

  1. A glikémiás index attól függ, hogy mivel eszed. Ha rostos zöldségekkel, zsírban/fehérjében gazdag ételekkel, vagy savanyú dolgokkal (ecet, citrom) együtt esszük a rizst, kukoricát, akkor már nem is nagy a glikémiás indexe. Tehát csak az a lényeg, hogy ne magában együk.

    Rizst esznek a hosszú életű természeti népek, és a rizs aminósav profilja is teljes. A fehér rizsben szinte nincs is lektin. Ha kókuszolajjal együtt főzzük, majd egy éjszakára behűtjük, akkor az emészthető keményítőtartalma is csökken.

    Szerintem csak a mennyiség a lényeg, és az, hogy ne magában együk.

    A puffasztott, őrölt, darált dolgok is gyorsabban szívódnak fel, mint pl ami egészben van még. A csőről lerágott kukorica is más, mint a kukoricadara. Szóval inkább magával a lisztekkel van baj, nem az alapanyagokkal 🙂

  2. Köszi a cikket! Az én tapasztalatom, hogy ne vegyél lisztet!!! A kölest, hajdinát, zabpelyhet magam darálom, így biztos az ami. A tejeskukoricát /aminek itt a szezonja/ salátába szoktam nyersen belevágni. Ha még főtt tojást, sajtot és esetleg sonkát /amik lehetőleg háziak / is teszek hozzá kész a vacsora. A salátát többféle szezonzöldségből készítem, /paradicsom, paprika, uborka, saláta hagyma, fokhagyma, sárgarépa, zeller, ma ezt fogok vacsorázni.
    Szilvikém, köszönöm a sok jó és hasznos tanácsokat, amit eddig is megosztottál velünk. szeretettel Judit nagyi

  3. Én azt nem értem,hogy van az, hogy a ketogén étrend durvább, mint a paleó tudomásom szerint, mégis a ketó étrendben engedélyezett a rizs, krumpli, cukor is. Vagy nem jól tudom? Nekem a ketogént ajánlották, de féltem tőle! Csontritkulás veszélye is fenáll, stb. ha valamit nem jól csinálnék. Ha valaki el tudná nekem magyarázni hogy kell jól csinálni, belevágnék.

    Üdv:Kata

  4. Szia Kata! A ketogén diétának is van többféle változata. A paleo ketogén szerintem a járható út, főleg ha komoly a baj. Ami fogyasztható a paleo alapanyagok közül: hús, belsőségek, kevés alacsony CH tartalmú zöldség, tojás, zsír és ennyi. Viszont itt nem ér a “bűnözés”, mert egy félrelépés is megszünteti a ketózist. Ha elhatározod magad, akkor viszont keményen tartsd be a szabályokat és néhány hónapnál tovább térj vissza a paleolit táplálkozásra.

  5. Minden az üzletről szól, ha bemész a boltba, a gyógyszertárba, megnézed az újságot… Ne ezzel foglalkozz. Paleózni úgy is lehet, ha nem veszel paleo liszteket, édesítőszereket. Húst, zöldséget, gyümölcsöt, tojást boltban is tudsz venni. Igaz, ez is az üzletről szól 🙂 /Bocs, nem bírtam kihagyni!/

  6. Szeretném kérdezni kedves Szilvia, hogy az Alakot ősbúza, amit gluténmentesként árulnak, az ismereted alapján valóban az e?
    Sikula Edit

  7. Kedves Edit! Sok gabona esetében még ha gluténmentes is, figyelni kell a szénhidrát tartalomra is. Pl. a rizs is gluténmentes, mégis a magas szénhidrát tartalma miatt nem ajánlott a paleo diétában. Ugyanez a helyzet az ősbúzával is. 100 grammban 66,5 g a szénhidrát tartalom. Gyorsan megemeli a vércukor szintet. Szilvi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük